Er zijn veel commerciële partijen die aanvullende trainingen en opleidingen aanbieden aan boa’s. “Dat is het goed recht van opleidingsinstanties”, zegt voorzitter Richard Gerrits van Vakbond BOA ACP, “maar we zien nu dat er partijen tussen zitten die in onze ogen niet altijd op een eerlijke en transparante manier werken.”
Zo zijn er interim managers van een adviesbureau die door een gemeente worden ingehuurd om ervoor te zorgen dat boa’s trainingen kunnen afnemen. De interim manager stelt dan een opleidingsplan (als advies) op dat wel of niet wordt aanbesteed en wat gebeurt er vervolgens? De opleidingsinstantie die uiteindelijk de opleiding/training voor boa’s in de betreffende gemeente mag verzorgen, valt net als het adviesbureau waarbij de interim manager in dienst is onder dezelfde onderneming. Een slimme manier van ondernemen, zo stelt Vakbond BOA ACP, en tegelijkertijd niet bepaald integer. Want hoe neutraal is het advies in dit geval van de interim manager?
Goedkoopste aanbieder?!
De betreffende opleidingsinstantie werkt bovendien met ZZP’ers die daarnaast werkzaam zijn bij de politie in exact dezelfde functie. In wezen is dat al in strijd met de regels rond nevenwerkzaamheden. Maar waar het hier om gaat, is dat deze ZZP’ers in loondienst zijn bij de politie en daarom korting krijgen op bijvoorbeeld examengelden. Ook zijn er aantoonbare gevallen dat een aantal van deze ZZP’ers materialen van hun werkgever (politie) gebruikt. Daarmee is de betreffende opleidingsinstantie de goedkoopste aanbieder van boa-opleidingen. Want andere commerciële opleidingsinstanties moeten 100 procent examengelden betalen en zelf trainingsbenodigdheden aanschaffen. Je kunt je afvragen hoe eerlijk dit is in een markt, waarbij verschillende commerciële partijen boa-opleidingen mogen aanbieden.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
BOA ACP voorzitter Richard Gerrits: “Gelukkig hebben wij vernomen dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) weer het zogenoemde G40 en M150 overleg organiseert. Deze overleggen worden tot op heden verzorgd door het eerder genoemde adviesbureau dat jaarlijks een flink bedrag hiervoor vraagt en die overleggen tevens gebruikt om de eigen trainingen te verkopen. Het zou een stap in de goede richting zijn als de organisatie van de G40 en M150 weer in handen komt van VNG.”